Fire tommer seter koster mer enn du tror

Bussen i Grenland koster maks 400 kroner for en hel måned
Det er billig å kjøre buss i Grenland. Periodebilletten for voksne koster bare 400 kroner og gjelder i en hel måned, mens prisen for barn, ungdom og honnør er bare 300 kroner.
Hva det koster å kjøre bil, er avhengig av mye mer enn den sterkt økende prisen på bensin og diesel. Den viktigste kostnaden er verditapet, som er rundt 25 % av driftskostnadene for en billig bil og rundt 50 % for en dyrere bil. Forsikring er rundt 10 % av kostnaden og drivstoff ca. 15 %.
Dette koster bilen
Det er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som utarbeider den årlige rapporten som viser de faktiske bilkostnadene. Gjennomsnittsbilen kjører rundt 17.000 og slik er utgiftene for ulike bilstørrelser:
Biltype | Nypris | Årlig kostnad | Kost per kilometer* |
Småbil | 170.000 | 58.000 | 3,90 |
Kompaktbil | 250.000 | 75.000 | 5,00 |
Familiebil | 395.000 | 95.000 | 6,30 |
Stor familiebil | 530.000 | 120.000 | 8,00 |
*Regnet for årlig kjørelengde på 15 000 kilometer
Minst 1000 kroner uka for bil – maks 100 kroner med buss
Selv den billigste bilen koster minst 1000 kroner i uka. Det er 10 ganger mer enn bussen i Grenland koster med periodebillett (maks 400 per måned), en billett som gjelder så ofte du bare vil, til og med på nattbussen.
Bussen slipper ut mindre CO2 enn personbilen
Du har sikkert hørt at en buss erstatter minst 40 personbiler. Å ta bussen fjerner en betydelig del av bilkøen i rushtiden og skaper bedre fremkommelighet og luft for alle. Men visste du at våre nye busser, som kjører på biogass, nesten ikke slipper ut avgasser? Biogass lages av kortreist matavfall og slipper ikke ut mer CO2 enn det som ville kommet med naturlig nedbryting av avfallet.
Når 40 bilister velger å spare gode penger ved å ta bussen, så sørger de også for en kraftig reduksjon i CO2 utslippene. Det er et livsviktig bidrag til bedre oppvekstmiljø for mange, små Grenlands-beboere og for de mange som plages med luftveisproblemer.
25 % flere tar bussen
På slutten av 2016 var antall busspassasjerer i Grenland 25% høyere enn året før. Det er gode nyheter for miljøet, fremkommeligheten og den enkeltes personlige økonomi.